Saturday, January 23, 2010

Lipstik Penyebab Kanser

Wanita masakini dalam BAHAYA!! Ya benar-benar dalam bahaya.. Sebabnya kebanyakan wanita memang tidak boleh berenggang dari LIPSTIK. Dah bertahun-tahun wanita menggunakan lipstik. Dan lipstik adalah bahan yang mesti ada di dalam handbag dan ianya dibawa kemana sahaja mereka pergi!!. Tetapi masih ramai yang tidak mengetahui bahawa lipstik mengandungi bahan berbahaya yang dinamakan 'LEAD' yang boleh menyebabkan KANSER.

Actualy 'LEAD' adalah satu bahan logam yang digunakan untuk mengekalkan warna lipstik agar kekal lama dan tahan pengoksidaan udara (oxidation) atau tahan air (waterproof). Tetapi hakikat yang sebenarnya dan masih ramai yang tidak menyedari yang bahan ini adalah penyebab penyakit berbahaya iaitu KANSER!!.

Semakin tinggi kandungan 'LEAD' pada lipstik, semakin besar pula risiko anda mendapat penyakit kanser. So sebelum anda membeli lipstik sila pastikan dahulu, samada ia mengandungi bahan tersebut atau tidak.

Semestinya mereka tidak meletakkan label berkenaan kandungan 'LEAD' ini namun kita boleh menguji sendiri dengan beberapa tips berikut:

1. Jika ada perkataan 'lebih tahan lama' atau 'stay longer' pada promosi atau iklan lipstik tersebut, sure ada 'LEAD'.

2. Jika ada perkataan 'waterproof' atau 'tahan/kalis air', jangan beli!!. semestinya lipstik tersebut mengandungi 'LEAD'.

3. Jika anda ada di kaunter lipstik, letak sedikit lipstik (tester) tersebut pada tangan anda kemudian gunakan cincin emas 24k-14k dan calitkan pada lipstik tersebut. Jika lipstik tersebut bertukar warna kepada kehitaman atau kusam bermakna ia mengandungi 'LEAD'.

Jenama Lipstik berikut adalah dikenalpasti mengandungi bahan 'LEAD'. Setakat ini jenama Y.S.L adalah lipstik yang mengandungi kandungan 'LEAD' tertinggi.
1. Christian Dior (4)
2. LANCOME (2)
3. CLINIQUE (2)
4. Y.S.L (5)
5. ESTEE LAUDER (3)
6. SHISEIDO (2)
7. RED EARTH -lip gloss (2)
8. CHANNEL-lip conditiner (2)
9. Market Amerika-Motives lipstik (0)

So, Hati-hati membeli lipstik.

sumber:
http://www.snopes.com/medical/toxins/lipstick.asp
http://www.hoax-slayer.com/lead-lipstick.html
http://urbanlegends.about.com/library/bl_lead_in_lipstick.htm

No comments:

Post a Comment