Thursday, November 25, 2010

Kesan Morning Sickness


Menghadapi morning sickness!!!... masa baru2 aku dapat tau yang aku pregnent, ramai gak yang bertanya... morning signal aku teruk ke tak!!! Actually pragnent yang ketiga ni tak berapa teruk sangat.... loya dan pening tetap ada!!! tapi setakat ni lum lagi kuar muntah kuning atau hijau atau segala bagai... stedy jerr!!! tapi selalu gak aku pening.... biasanya ia datang time cuaca panas.... mulalah sakit kepala aku datang!!! Bila aku mula pening aku akan sapu minyak angin dan tidur err.. preknen yang ni aku jadi kuat tido lahh!! tak hirau pinggan mangkuk tak berbasuh, dan rumah macam tongkang pecah!! naseb baik my Mr. dan anak2 faham....

Tapi sejak doktor K bagi makan vitamin tabiat kurang tidur dah kurang.. badan rasa cergas jerr... You alls kalau time pregnent kena rajin makan vitamin ye... kalau tak makan vitamin badan akan rasa cepat letih dan mata asyik mengantuk jerr... Kalau terlalu sangat kuat tido tak elok untuk baby!!! Orang tua2 kata kalau masa pregnen kuat tido anak akan jadi malas....

Kalau time loya aku memang suka benda yang masam2. Biasanya aku belasah apple hijau jer... kalau tak der aku makan apa jer yang ada kat peti sejuk macam buah2an, karot dan buah tomato... tapi biasanya aku potong2 dulu karot dan tomato ni... kemudian taruh sedikit garam dan gula kemudian perahkan limau nipis.... simpan jap dalam peti sejuk.. bila tekak rasa semacam jerr bolehlah makan ikut suka!!!

Aku suka gak makan jeruk... walaupun orang kata tak elok tapi aku makan juga sikit2... bila pening dah datang aku dah tak peduli tu sume..... Time peknen ni aku rajin makan vitamin es kalsium!! masa check hari tuh doktor K kasi aku Obimin dan kalsium plus!!! Susu pulak aku minum susu mamil utk org peknen... OKLAH susu tu... selalunya susu tepung ni tekak aku susah nak masuk.... tapi susu ni ok pulak!! sedap jerr kat tekak!!

Kalau memasak tu aku memang tak de alahan sangat... sesetengah org tak boleh bau makanan, tumisan dan tak boleh pijak dapur pun.... aku ok jerrr.... boleh masak cam biasa tapi ada hari yang tak boleh lebih2 lagi time mabuk!! Makanan yang aku tak boleh tengok atau bayangkan adalah udang... kalau aku tengok udang jerrr terus rasa loya atau nak muntah!! napa yerr.... padahal udang adalah makanan feveret aku!!!

sumber gambar : dari google

No comments:

Post a Comment